Bijlage 9 Formulier
studievoortgang periode 1
|
STUDIEVOORTGANGSGESPREK 1
|
|||
|
Naam
|
Noortje Groenendaal
|
||
|
(Studie)groep
|
2Fx1
|
||
|
Studieloopbaan docent
|
Heleen Hulskotte
|
||
|
Datum gesprek
|
27 oktober 2014
|
||
|
VRAGENLIJST
|
|||
|
REGULIERE ROUTE (propedeuse)
|
|||
|
1
|
Heb jij jouw propedeuse
behaald? Geef ook aan wanneer je jouw propedeuse elders hebt gehaald en bij
welke opleiding.
|
Ja, ik heb mijn propedeuse
behaald.
Welke stappen heb je
ondernomen om de studiepunten te behalen (bijvoorbeeld gesprek decaan,
planning gemaakt):
Ik heb me gedurende elke
periode goed voorbereid, oftewel alle opdrachten en hoofdstukken die gelezen
en gemaakt moesten worden bijgehouden en als het nodig was een samenvatting
gemaakt. Voor de tentamens werkte ik altijd tijdig de leerdoelen uit die ik
daarna uit mijn hoofd leerde. Ook als ik een verslag moest maken voor mijn
tentamen begon ik tijdig. Kortom ik maakte planningen en hield me hieraan.
|
|
|
TWEEDE JAAR
|
|||
|
2.
WIJZE VAN STUDEREN
|
|||
|
2a
|
Wat zijn je sterke kanten
en wat zijn je zwakke kanten in je manier van studeren? (denk daarbij aan:
planning, manier waarop je de stof verwerkt, de manier waarop je je
voorbereidt op de toets of eindwerkstuk, je tempo, het al dan niet
samenwerken met medestudenten, et cetera)
|
Sterk:
-
Ik heb een
fotografische geheugen waardoor ik makkelijk leer.
-
Ik begin tijdig
met leren, soms met behulp van een planning.
-
Ik houd alles
gedurende de periode goed bij.
-
Ik ben
perfectionistisch en gemotiveerd in het leren.
-
Ik werk samen
met medestudenten als zij een deel van de stof niet begrijpen of als ik een
deel van de stof niet begrijp en we geven elkaar feedback.
-
Ik maak
samenvattingen.
Zwak:
-
Ben soms te
perfectionistisch waardoor ik dan onzeker kan worden of ik wel genoeg gedaan
heb of dat mijn verslag wel volledig genoeg is.
-
Ik kan snel in
de stress schieten, ook als ik bijvoorbeeld een tentamen niet goed genoeg
gemaakt heb naar mijn idee.
-
Ik kan moeilijk
keuzes maken. Als er bijvoorbeeld een keuze gemaakt moet worden over
bijvoorbeeld een thema voor een verslag heb ik hier moeite mee.
|
|
|
2b
|
Als je iets wilt
veranderen: wat zou je willen veranderen en hoe pak je dat aan?
|
Mijn perfectionisme wat
zich dan uit in stress en onzekerheid.
Dit is niet iets wat je in
een keer op kan lossen. Het perfectionisme mag wel aanwezig kunnen zijn, maar
ik moet het kunnen reguleren. Ik moet proberen om zeker over mezelf te zijn
als ik een toets heb gemaakt of een verslag ingeleverd heb, hier niet te lang
in blijven hangen. Je kunt er nu toch niets meer aan doen. De stress wil ik
aanpakken door de avond voor het tentamen niet teveel meer te leren. Oftewel
voor ik naar bed ga een uur of 2/3 iets voor mezelf te doen.
|
|
|
2c
|
Hoeveel tijd besteed je aan
de studie buiten de lessen op school per week?
Ben je daar tevreden over?
|
Gemiddeld 25 uur (dit
verschilt per week, dus kan ik niet echt zeggen)
Ja
Toelichting:
Ik heb altijd al mijn werk
tijdig af en daar ben ik tevreden over. Het enige wat ik wel zou kunnen doen
is dat ik niet teveel doe. Goed is goed! Ben zeker over het werk wat je
levert.
|
|
|
3.
STUDIEPROGRAMMA
|
|||
|
3a
|
Beantwoordt het
studieprogramma dit jaar tot nu toe aan je verwachtingen?
|
Ja
Toelichting:
De verwachtingen zijn tot
nu toe goed. Ik had verwacht dat we meer de verdieping in zouden gaan, dat we
het vak breder zouden leren kennen, kennis zouden maken met bepaalde methodes
en andere aspecten van het vak. Dit is toe nu allemaal waar.
Echter had ik de toetsen
heel anders verwacht. We hebben erg weinig tijd voor het maken van de
schriftelijke tentamens en de vragen worden vaak onduidelijk gesteld. Ik moet
er tot slot ook nog aan wennen dat we niet meer echt kunnen ‘leren’.
Aangezien je het moet snappen en toepassen, we hebben bv. een werkmap bij TOW
die je erbij mag houden tijdens het tentamen.
|
|
|
3b
|
Welk onderdeel is je (tot
nu toe) het beste bevallen? / Welk onderdeel het minste?
Geef aan waarom!
|
Best: TOW
Toelichting: Ik ben iemand
die houdt van structuur en empathie richting de cliënt toe plus dat de cliënt
zelf met een oplossing moet komen en dat is wat deze methode precies toepast.
Ik vind het prettig om methodes in mijn handbagage te hebben en daar heb ik
er nu 1 van. Hoe zitten deze in elkaar, hoe pas je ze toe etc. vind ik
prettig om te leren. Ook het oefenen met een acteur heb ik als prettig
ervaren. Je kent de persoon niet, dus ze kan je ook niet gaan helpen, het
wordt dus meer vanuit het werkveld nagebootst.
Minst: Engels
Toelichting: Naar mijn
mening werden de lessen niet uitdagend genoeg gegeven en werden er elementen
behandeld waar we tijdens het zoeken naar literatuur nog niet veel aan hebben.
We hebben wel verschillende technieken geleerd die van pas kunnen komen, maar
ik had liever volop vakliteratuur gelezen. Aangezien dit vaak ingewikkeld is.
Dit getraind en geoefend, zodat we hiervoor klaargestoomd werden. Ik zou het
bijvoorbeeld fijn vinden hoe ik een lastige Engelse tekst het beste aan kan
pakken, hoe kan ik hem begrijpen en waar moet ik beginnen? Naar mijn mening
is dit niet gebeurt.
|
|
|
4.
SFEER EN ROL
|
|||
|
4a
|
Hoe vind je de sfeer van de
opleiding?
|
Ik vind dat er een prettige
sfeer heerst op de opleiding. Je merkt dat iedereen elkaar met respect
behandeld, dat men elkaar graag helpt en feedback geeft.
|
|
|
4b
|
Hoe bevalt het je in je
basis / studiegroep?
|
Met mijn studiegroep ben ik
zeer tevreden. We gaan op een respectvolle manier met elkaar om en iedereen
geeft elkaar ook fijne feedback. Er heerst een prettige werksfeer waardoor je
de gehele les kan volgen. Daarentegen vind ik de sfeer in de basisgroep
totaal niet prettig. Ik merk dat onze studiegroep best rustig is, maar de
andere studiegroep praat erg veel door de les heen, hierdoor is het voor mij vaak
moeilijk om de les goed te kunnen volgen. Als hier iets van gezegd wordt door
medestudenten of door de leraar luisteren ze hier naar mijn mening niet naar.
Of het is even stil, maar men gaat daarna gewoon weer door.
|
|
|
4c
|
Wat is jouw rol in de
groep?
Bevalt je die rol: wat wel,
wat niet
|
Dit vind ik een lastige
vraag. In het leerteam heb ik deze nog niet echt kunnen opmerken, aangezien
we nog niet veel opdrachten samen hebben gehad. Maar ik ben vaak wel een
leider en een regelaar. De keer dat we de opdracht moesten maken heb ik
iedereen bij elkaar gehaald, gekeken wat we moesten doen en de groep in twee
verdeeld voor het maken van de opdracht. Ik vind het altijd prettig omdat ik
dan de zaken onder controle heb. De volgende periode wil ik dit leiderschap
wel een beetje los gaan laten en anderen hier ook de kans in geven. Dit was
ook een leerdoel van mij vorig jaar.
|
|
|
4d
|
Hoe verloopt de
samenwerking in het leerteam
|
We hebben nog niet heel
veel met het leerteam samen hoeven werken, aangezien het in halve leerteams
was. Tijdens een opdracht waarin we in het leerteam moesten werken, merkte ik
dat iedereen zich goed inzette en er ook voor wilde gaan. In het halve
leerteam is het goed bevallen, iedereen zette zich goed in. Ik ben zeer
benieuwd naar de volgende periode, aangezien we dan met het gehele leerteam
een onderzoek gaan doen.
|
|
|
5.
BEROEP
|
|||
|
5a
|
Heb je een duidelijk beeld
van de functie van een SPH-er, CMV-er of MWD-er?
|
Ja deze heb ik.
Toelichting: Je helpt
mensen om hun verandering te bewerkstellingen en in een situatie waar ze het
leven even zelf niet meer aankunnen. Het moet niet vanuit jou komen, maar
vanuit de cliënt. Jij vult aan met jouw expertise en interventies. Je moet de
krachten in de cliënt naar boven zien te halen en hem weer laten geloven in
hemzelf. Hierdoor kun je zijn empowerment stimuleren. Echter moet je er wel
voor zorgen dat je hierin structuur biedt in zijn verhaal en dat je doelmatig
te werk gaat. Zorg dat je je inleeft in zijn leefwereld, dus kom dichtbij om
hun vertrouwen te winnen, maar zorg ook dat professionele afstand bewaart,
zodat veranderingen ook behaald kunnen worden. Als je te nabijkomt en hier
ook blijft, kan de cliënt namelijk afhankelijk van je worden.
|
|
|
6.
BPV 2
|
|||
|
6a
|
Hoe wil je je BPV2 in gaan
vullen? Hoe ver ben je hiermee en wat heb je gedaan om aan een praktijkplaats
te komen ? Motiveer je keuzen.
|
Ik ga dit jaar mijn BPV2
lopen bij Stichting de Vrolijkheid bij het AZC in Oisterwijk. Volgende week
woensdag heb ik mijn eerste echte dag, waarna ik te horen krijg wat mijn
taken zullen zijn. Echter zou ik graag mee willen helpen bij de activiteiten
en ook zelf een activiteit willen verzorgen. Daarnaast wil ik ook nog
individueel of in kleine groepjes iets gaan betekenen voor de bewoners. Door
bijvoorbeeld contact op te nemen met de bewoners als er informatie verstrekt
moet worden of er zijn bijvoorbeeld ook jongeren die erg onzeker zijn,
misschien zou ik hier ook iets in kunnen betekenen.
|
|
|
6b
|
Indien je al een BPV2 plek
hebt, heb je het werkplan al gemaakt?
|
Nee, aangezien ik volgende
week woensdag pas mijn eerste echte dag heb.
|
|
|
7.
DRIEHOEK ‘WERK’ – SCHOOL – PRIVÉ
|
|||
|
7a
|
Ervaar je knelpunten in de
combinatie school-werk-privéleven?
|
Ja en nee.
Toelichting: Ik ervaar geen
knelpunten. Alleen is het dat ik soms te erg in de stress kan schieten. Dit
was vooral vorig jaar zo, dit jaar al iets minder. Hier hebben sommige mensen
in mijn omgeving last van ervaren. Dit omdat ik te perfectionistisch was,
waardoor ik stress momenten kon hebben. Hierdoor werd ik emotioneel en vroeg
ik veel om bevestiging. Wel hebben ze gezegd dat ze het vooral vervelend voor
mij vonden. Daardoor weet ik niet precies hoeveel last ze ervan hebben
ervaren.
|
|
|
7b
|
Zo ja, zijn die op te
lossen?
|
Ja
Toelichting: Dit jaar is
het al een stuk minder, ik zeg niet dat het al helemaal weg is, maar dat
hoeft naar mijn mening ook niet. Ik weet nu beter schoolwerk naast me neer te
leggen als het even niet lukt. Daarbij neem ik nu ook meer rust, vooral in de
tentamenweek, aangezien ik er dan het meeste last van heb.
|
|
|
7c
|
Indien van toepassing: ben
je hiervoor naar de decaan geweest of heb je andere ondersteuning gezocht?
|
Nee, ik ben nog nooit naar
de decaan geweest.
Toelichting:
|
|
|
8.
OVERIGEN
|
|||
|
8a
|
Wat zijn je persoonlijke
actieplannen wat betreft de studie? (studievaardigheden/planning,
studentenvereniging, opleidingscommissie, oriëntatie andere studie,
buitenlandstage…)
|
1.
Mijn stress
kunnen reguleren, waardoor het mij niet meer in de weg staat met de voorbereiding
en het maken van de tentamens.
2.
Hoger niveau
van flexibiliteit bereiken, oftewel mijn perfectionisme voor een deel los
kunnen laten.
|
|
|
8b
|
Heb je vragen/ opmerkingen
m.b.t.
|
Ik ga het ook in de
evaluatie invullen, maar naar mijn mening hebben we te weinig de tijd gehad
voor de tentamens, waarbij vooral voor het vak TOW en Engels.
Verder heb ik nu geen
vragen, het kan zijn dat me maandag iets te binnen schiet.
|
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten