zondag 26 oktober 2014

Bijlage 9 studievoortgangsgesprek

Bijlage 9 Formulier studievoortgang periode 1

STUDIEVOORTGANGSGESPREK 1
Naam
Noortje Groenendaal
(Studie)groep
2Fx1
Studieloopbaan docent
Heleen Hulskotte
Datum gesprek
27 oktober 2014
VRAGENLIJST
REGULIERE ROUTE (propedeuse)
1
Heb jij jouw propedeuse behaald? Geef ook aan wanneer je jouw propedeuse elders hebt gehaald en bij welke opleiding.
Ja, ik heb mijn propedeuse behaald.

Welke stappen heb je ondernomen om de studiepunten te behalen (bijvoorbeeld gesprek decaan, planning gemaakt):
Ik heb me gedurende elke periode goed voorbereid, oftewel alle opdrachten en hoofdstukken die gelezen en gemaakt moesten worden bijgehouden en als het nodig was een samenvatting gemaakt. Voor de tentamens werkte ik altijd tijdig de leerdoelen uit die ik daarna uit mijn hoofd leerde. Ook als ik een verslag moest maken voor mijn tentamen begon ik tijdig. Kortom ik maakte planningen en hield me hieraan.
TWEEDE JAAR
2.  WIJZE VAN STUDEREN
2a
Wat zijn je sterke kanten en wat zijn je zwakke kanten in je manier van studeren? (denk daarbij aan: planning, manier waarop je de stof verwerkt, de manier waarop je je voorbereidt op de toets of eindwerkstuk, je tempo, het al dan niet samenwerken met medestudenten, et cetera)

Sterk:
-      Ik heb een fotografische geheugen waardoor ik makkelijk leer.
-      Ik begin tijdig met leren, soms met behulp van een planning.
-      Ik houd alles gedurende de periode goed bij.
-      Ik ben perfectionistisch en gemotiveerd in het leren.
-      Ik werk samen met medestudenten als zij een deel van de stof niet begrijpen of als ik een deel van de stof niet begrijp en we geven elkaar feedback.
-      Ik maak samenvattingen.

Zwak:
-      Ben soms te perfectionistisch waardoor ik dan onzeker kan worden of ik wel genoeg gedaan heb of dat mijn verslag wel volledig genoeg is. 
-      Ik kan snel in de stress schieten, ook als ik bijvoorbeeld een tentamen niet goed genoeg gemaakt heb naar mijn idee.
-      Ik kan moeilijk keuzes maken. Als er bijvoorbeeld een keuze gemaakt moet worden over bijvoorbeeld een thema voor een verslag heb ik hier moeite mee.
2b
Als je iets wilt veranderen: wat zou je willen veranderen en hoe pak je dat aan?
Mijn perfectionisme wat zich dan uit in stress en onzekerheid.
Dit is niet iets wat je in een keer op kan lossen. Het perfectionisme mag wel aanwezig kunnen zijn, maar ik moet het kunnen reguleren. Ik moet proberen om zeker over mezelf te zijn als ik een toets heb gemaakt of een verslag ingeleverd heb, hier niet te lang in blijven hangen. Je kunt er nu toch niets meer aan doen. De stress wil ik aanpakken door de avond voor het tentamen niet teveel meer te leren. Oftewel voor ik naar bed ga een uur of 2/3 iets voor mezelf te doen.
2c
Hoeveel tijd besteed je aan de studie buiten de lessen op school per week?

Ben je daar tevreden over?
Gemiddeld 25 uur (dit verschilt per week, dus kan ik niet echt zeggen)


Ja

Toelichting:
Ik heb altijd al mijn werk tijdig af en daar ben ik tevreden over. Het enige wat ik wel zou kunnen doen is dat ik niet teveel doe. Goed is goed! Ben zeker over het werk wat je levert.

3. STUDIEPROGRAMMA
3a
Beantwoordt het studieprogramma dit jaar tot nu toe aan je verwachtingen?
Ja

Toelichting:
De verwachtingen zijn tot nu toe goed. Ik had verwacht dat we meer de verdieping in zouden gaan, dat we het vak breder zouden leren kennen, kennis zouden maken met bepaalde methodes en andere aspecten van het vak. Dit is toe nu allemaal waar.
Echter had ik de toetsen heel anders verwacht. We hebben erg weinig tijd voor het maken van de schriftelijke tentamens en de vragen worden vaak onduidelijk gesteld. Ik moet er tot slot ook nog aan wennen dat we niet meer echt kunnen ‘leren’. Aangezien je het moet snappen en toepassen, we hebben bv. een werkmap bij TOW die je erbij mag houden tijdens het tentamen.
3b
Welk onderdeel is je (tot nu toe) het beste bevallen? / Welk onderdeel het minste?
Geef aan waarom!

Best: TOW

Toelichting: Ik ben iemand die houdt van structuur en empathie richting de cliënt toe plus dat de cliënt zelf met een oplossing moet komen en dat is wat deze methode precies toepast. Ik vind het prettig om methodes in mijn handbagage te hebben en daar heb ik er nu 1 van. Hoe zitten deze in elkaar, hoe pas je ze toe etc. vind ik prettig om te leren. Ook het oefenen met een acteur heb ik als prettig ervaren. Je kent de persoon niet, dus ze kan je ook niet gaan helpen, het wordt dus meer vanuit het werkveld nagebootst.

Minst: Engels

Toelichting: Naar mijn mening werden de lessen niet uitdagend genoeg gegeven en werden er elementen behandeld waar we tijdens het zoeken naar literatuur nog niet veel aan hebben. We hebben wel verschillende technieken geleerd die van pas kunnen komen, maar ik had liever volop vakliteratuur gelezen. Aangezien dit vaak ingewikkeld is. Dit getraind en geoefend, zodat we hiervoor klaargestoomd werden. Ik zou het bijvoorbeeld fijn vinden hoe ik een lastige Engelse tekst het beste aan kan pakken, hoe kan ik hem begrijpen en waar moet ik beginnen? Naar mijn mening is dit niet gebeurt.
4. SFEER EN ROL
4a
Hoe vind je de sfeer van de opleiding?
Ik vind dat er een prettige sfeer heerst op de opleiding. Je merkt dat iedereen elkaar met respect behandeld, dat men elkaar graag helpt en feedback geeft.
4b
Hoe bevalt het je in je basis / studiegroep?
Met mijn studiegroep ben ik zeer tevreden. We gaan op een respectvolle manier met elkaar om en iedereen geeft elkaar ook fijne feedback. Er heerst een prettige werksfeer waardoor je de gehele les kan volgen. Daarentegen vind ik de sfeer in de basisgroep totaal niet prettig. Ik merk dat onze studiegroep best rustig is, maar de andere studiegroep praat erg veel door de les heen, hierdoor is het voor mij vaak moeilijk om de les goed te kunnen volgen. Als hier iets van gezegd wordt door medestudenten of door de leraar luisteren ze hier naar mijn mening niet naar. Of het is even stil, maar men gaat daarna gewoon weer door.
4c
Wat is jouw rol in de groep?
Bevalt je die rol: wat wel, wat niet
Dit vind ik een lastige vraag. In het leerteam heb ik deze nog niet echt kunnen opmerken, aangezien we nog niet veel opdrachten samen hebben gehad. Maar ik ben vaak wel een leider en een regelaar. De keer dat we de opdracht moesten maken heb ik iedereen bij elkaar gehaald, gekeken wat we moesten doen en de groep in twee verdeeld voor het maken van de opdracht. Ik vind het altijd prettig omdat ik dan de zaken onder controle heb. De volgende periode wil ik dit leiderschap wel een beetje los gaan laten en anderen hier ook de kans in geven. Dit was ook een leerdoel van mij vorig jaar.
4d
Hoe verloopt de samenwerking in het leerteam
We hebben nog niet heel veel met het leerteam samen hoeven werken, aangezien het in halve leerteams was. Tijdens een opdracht waarin we in het leerteam moesten werken, merkte ik dat iedereen zich goed inzette en er ook voor wilde gaan. In het halve leerteam is het goed bevallen, iedereen zette zich goed in. Ik ben zeer benieuwd naar de volgende periode, aangezien we dan met het gehele leerteam een onderzoek gaan doen.
5. BEROEP
5a

Heb je een duidelijk beeld van de functie van een SPH-er, CMV-er of MWD-er?



Ja deze heb ik.

Toelichting: Je helpt mensen om hun verandering te bewerkstellingen en in een situatie waar ze het leven even zelf niet meer aankunnen. Het moet niet vanuit jou komen, maar vanuit de cliënt. Jij vult aan met jouw expertise en interventies. Je moet de krachten in de cliënt naar boven zien te halen en hem weer laten geloven in hemzelf. Hierdoor kun je zijn empowerment stimuleren. Echter moet je er wel voor zorgen dat je hierin structuur biedt in zijn verhaal en dat je doelmatig te werk gaat. Zorg dat je je inleeft in zijn leefwereld, dus kom dichtbij om hun vertrouwen te winnen, maar zorg ook dat professionele afstand bewaart, zodat veranderingen ook behaald kunnen worden. Als je te nabijkomt en hier ook blijft, kan de cliënt namelijk afhankelijk van je worden.
6. BPV 2
6a
Hoe wil je je BPV2 in gaan vullen? Hoe ver ben je hiermee en wat heb je gedaan om aan een praktijkplaats te komen ? Motiveer je keuzen.
Ik ga dit jaar mijn BPV2 lopen bij Stichting de Vrolijkheid bij het AZC in Oisterwijk. Volgende week woensdag heb ik mijn eerste echte dag, waarna ik te horen krijg wat mijn taken zullen zijn. Echter zou ik graag mee willen helpen bij de activiteiten en ook zelf een activiteit willen verzorgen. Daarnaast wil ik ook nog individueel of in kleine groepjes iets gaan betekenen voor de bewoners. Door bijvoorbeeld contact op te nemen met de bewoners als er informatie verstrekt moet worden of er zijn bijvoorbeeld ook jongeren die erg onzeker zijn, misschien zou ik hier ook iets in kunnen betekenen.
6b
Indien je al een BPV2 plek hebt, heb je het werkplan al gemaakt?
Nee, aangezien ik volgende week woensdag pas mijn eerste echte dag heb.

7. DRIEHOEK ‘WERK’ – SCHOOL – PRIVÉ
7a
Ervaar je knelpunten in de combinatie school-werk-privéleven?

Ja en nee.

Toelichting: Ik ervaar geen knelpunten. Alleen is het dat ik soms te erg in de stress kan schieten. Dit was vooral vorig jaar zo, dit jaar al iets minder. Hier hebben sommige mensen in mijn omgeving last van ervaren. Dit omdat ik te perfectionistisch was, waardoor ik stress momenten kon hebben. Hierdoor werd ik emotioneel en vroeg ik veel om bevestiging. Wel hebben ze gezegd dat ze het vooral vervelend voor mij vonden. Daardoor weet ik niet precies hoeveel last ze ervan hebben ervaren.

7b
Zo ja, zijn die op te lossen?

Ja

Toelichting: Dit jaar is het al een stuk minder, ik zeg niet dat het al helemaal weg is, maar dat hoeft naar mijn mening ook niet. Ik weet nu beter schoolwerk naast me neer te leggen als het even niet lukt. Daarbij neem ik nu ook meer rust, vooral in de tentamenweek, aangezien ik er dan het meeste last van heb.
7c
Indien van toepassing: ben je hiervoor naar de decaan geweest of heb je andere ondersteuning gezocht?
Nee, ik ben nog nooit naar de decaan geweest.

Toelichting:
8. OVERIGEN
8a
Wat zijn je persoonlijke actieplannen wat betreft de studie? (studievaardigheden/planning, studentenvereniging, opleidingscommissie, oriëntatie andere studie, buitenlandstage…)
1.    Mijn stress kunnen reguleren, waardoor het mij niet meer in de weg staat met de voorbereiding en het maken van de tentamens.
2.    Hoger niveau van flexibiliteit bereiken, oftewel mijn perfectionisme voor een deel los kunnen laten.
8b
Heb je vragen/ opmerkingen m.b.t.
  • begeleiding docenten
  • studielast
  • programma’s
  • beroepspraktijk
  • tentamens (-resultaten)
  • stage derde jaar
  • (samenwerking) studiegroep
  • facilitaire ondersteuning
  • overig
Ik ga het ook in de evaluatie invullen, maar naar mijn mening hebben we te weinig de tijd gehad voor de tentamens, waarbij vooral voor het vak TOW en Engels.

Verder heb ik nu geen vragen, het kan zijn dat me maandag iets te binnen schiet.

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten